sherylien.blogg.se

Bara gnäll

Publicerad 2016-03-23 16:47:00 i Allmänt,

Det började innan November förra året. Jag åkte på ett vanligt tandläkarbesök (1:a besöket) där de konstaterade att jag hade hål i två tänder och väldigt många början på hål. Jag fick en tid för att laga två tänder samtidigt (2:a besöket). Det var 50% risk att komma åt nerver som isåfall skulle resultera i rotfyllning. 

Ena tanden gav mig tandvärk efter lagningen. Jag fick en akuttid där de öppnade upp tanden (3:e besöket) och spruta in något anti-inflammatoriskt, sen fick jag åka hem. Nästa gång fick jag rotfylla den. (4:e besöket) Googla rotfyllning och klicka er in på bilderna. Det är sjukt förnedrande att ligga där med öppen mun och en plastgrej över munnen. Självklart uppfyller den ett syfte och det är tandläkarens jobb men jag vill bara säga det. Det är hemskt. 

När de rensat ut tanden på allt dött så ska man komma tillbaka och fylla på tanden med det "real deal". Eftersom jag hade ont i Måndags (5:e besöket) när tanden skulle fyllas så var vi tvugna att undersöka saken. Han slog på mina tänder och frågade vilken som gjorde ondast. Lite som gissa-leken. Jag fick mest ont i den rotbehandlade tanden. Vi öppnar upp och rotbehandlar den igen, han konstaterar att det inte är något fel. Jag får hela tiden sagt att det bara är i mitt huvud och att jag bara är nervös, och jag måste försöka skilja på vad jag tror och vad som är. 

När bedövningen släppt har jag ont. ALDRIG i hela mitt liv haft en sådan fruktansvärd tandvärk. Jag ringer in och han påstår att det är vanligt att ha så ont och att det är värktabletter som gäller. Jag ringer igen och frågar om mitt tablett-intag är okej. Jag har alltså ätit 10 tabletter på 6 timmar. Han skriver ut lite starkare tabletter som tar bort smärtan bättre men som håller i sig lika länge som vanliga värktabletter, så jag vet inte om det är bättre ens? 

Dagen efter (idag) vaknar jag med svullet ansikte, hela vägen upp till ena ögat. Jag ringer in och får en tid (6:e besöket). Eftersom jag varit uppe hela natten har jag kunnat klämt och känt på tänderna och kan konstatera att det är tanden FRAMFÖR som gör så jävla ont. Från dag ett har dessa två tänder alltså haft 50% risk att komma åt nerv och båda gångerna kommer han åt. Varför ta risken? Rotbehandla från start? Jag har fått punga ut så äckligt mycket pengar på alla dessa besök och jag är utmattad av allt jävla skit som kommit med. Jag har varit sjuk från jobbet pga smärtan och akuta tider. Jag hade helt klart valt de andra 50% om jag bara visste. Och dessa tandläkare borde fan veta bättre. 6 st besök på 4 månader och varje besök kostar skjortan!

JAG ÄR ARG som ni kanske märker. Fast mest trött tror jag. Två dygn utan sömn är pest. Har fått penicillin utskrivet nu iallafall. Mitt år har verkligen börjat dåligt med sjukdomar hit och dit. Jag är riktigt, riktigt trött på skiten. Jag tänker lämna folktandvården och gå till privat i fortsättningen. Men först måste jag fylla i de här två tänderna i April. 

Kommentarer

Postat av: Maja

Publicerad 2016-04-01 16:02:42

:( :( :( stackare!! <3

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sherylien

Born in 1991

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela